Začnem tými, čo ma zaujali ako prví. Rastafariáni. Úsek z knihy nepojednáva iba to, ako sa obliekali, ale rozoberá dôvody a príčiny, či vznika samotného rastafariánskeho hnutia.
MÁCHALOVÁ, Jana . Módou posledí . Břeclav : Moraviapress, 2001. ISBN 80-86181-47-2.
Rastafariáni a dredári
V roku 1930 bol Haile Selassie, vlastným menom Ras Tafari Makonnen korunovaný za cisára Etiópie. Od jeho zvolenia sa datuje počiatok rastafariánskeho hnutia na Jamajke. Tisíce chudobných čiernych Jamačanov z Kingstonu i priľahlých hôr vo svojích slamoch oslavovali príchod tohoto, nového mesiáša a verili, že sa konečne dočkajú návratu do svojej africkej pramatke vlasti. Dúfali, že to bude on, Ras Tafari Makonnen, ktorý ich vyvedie z Ameriky, novodobého Babylonu, a tým sa naplní biblické proroctvo. Pripraviť sa na cestu, to znamenalo ubrániť sa americkej spotrebnej kultúre, hľadať inšpiráciu v starých civilizáciách Afriky, v Etiópii.
Rastafariáni kládli dôraz na osobnú dôsotojnosť, toleranciu a mierumilovnosť, harmóniu panujúcu v prírode, na to, čo v industriálnom svete chýbalo. V sedemdesiatych rokoch, keď sa vedci už tak všemožne nesnažili pokoriť prírodu a keď energetická kríza ochromovala život, myšlienky rastafariánov naberali na aktuálnosti nielen v Amerike, ale i v Európe.
Príslušnosť k tomuto hnutiu sa demonštrovala predovšetkým úravou vlasov a oblečením. Tričká, svetry, opasky, šály a náramky v "posvätrných" farbách etiópskej vlajky, zlatožltej, zelenej a červenej, boli prevažne z prírodných materiálov. Pletené čapice nazývané "tam" mali obdobnú funkciu ako turbany, dali sa do nich ukryť vlasy, u rastafariánov ich účes - dredy, "duchovné antény". Pracne zmotané vlasy mali symbolizovať bezmocnosť, zlosť a hnev. Chudobní rastafariáni svojimi dokonale upravenými vlasmi dokazovali, že po ich boku stojí milovaná žena, bez ich pomoci by tento zložitý účes nezvládli udržať v náležitej forme. Ich zemitá inteligencie kvitla fajčením marihuany. Úspech speváka Boba Marleyho a ďalších jamajských hudobníkov hrajúci reggae hudbu preslávili dredy po celom svete.
V tej dobe sa i väčšina rude boys, ktorých oblečenie do tej doby bolo striktne dvojtónové, v elektrickej polnočnej modrej a bielej, pripojila k rastafariánom a pokojne si obliekla čelenku vo farbách etiópskej vlajky a vyradenú armádnu uniformu, aby tak vyjadrila sympatie s kubánskymi vojakmi bojujúcimi v tej dobe v Angole. Ženy nosili dlhé sukne s potlačou, sandále a šikovne upletené vlasy. Čím viac rasta štýl neberal na popularite, tým viac dochádzalo k rozkolu medzi ortodoxnými prívržencami hnutia a tými, ktorým išlo iba o vzhľad. Falošných rastafariánov pribúdalo. Začalo sa im hovoriť dredári, aby sa odlíšili tí, ktorá všetko hlboko prežívali, od tých módou posadnutých.
Boy George, mega pop hviezda osemdesiatych rokov, všetkoobíjmajúci a tolerantný voči každe viere i rase, dokázal zredukovať biblický odkaz na módne trendy. Ako jeden z prvých začal totižto nosiť umelé dredy, praochňu. A tak sa ako v Babylone pravda premenila v klamstvo, symbolika v klišé, autenticita v módu.
Komentáre