Preskočiť na hlavný obsah

Farba je len ilúzia nášho mozgu. / Horizon: Do You See What I See?

Horizon: Do You See What I See? / Farba je len ilúzia nášho mozgu. 
Vidíme veci rovnako? Dokument o farbách.

"Roses are red, violets are blue but according to the latest understanding these colours are really an illusion. One that you create yourself.Horizon reveals a surprising truth about how we all see the world. You may think a rose is red, the sky is blue and the grass is green, but it now seems that the colours you see may not always be the same as the colours I see. Your age, sex and even mood can affect how you experience colours. Scientists have unlocked the hidden power that colours can have over your life - how red can make you a winner, how blue makes time speed up, and more."
"Ruže sú červené, fialky sú modré, ale podľa najnovších zistení sú tieto farby naozaj iba ilúziou. Ilúziou, ktorú si vytvoríte sami. Horizon odhaľuje prekvapivú pravdu o tom, ako vidíme svet. Možno si myslíte, že ruža je červená, obloha je modrá a tráva je zelená, ale teraz sa zdá, že farby, ktoré vidíte nemusia byť také isté ako ich vidím ja. Váš vek, pohlavie a dokonca aj nálada môže ovplyvniť to, ako vnímate farby. Vedci odhalili skryté sily, ktoré môžu vo vašom živote farby vyvolávať - červená z vás môže urobiť víťaza, modrá zase dokáže urýchliť čas, a ďalšie. "



Žijeme vo svete, ktorý je preplnený farbami. Sú všade okolo nás. Je však obloha naozaj modrá? Sú listy naozaj zelené? Je veľmi užitočné myslieť si, že áno - že, takáto je pravda. Ale faktom je, že nič z toho neexistuje. Farba je len akási ilúzia. Nikto nevidí farby rovnako... povstáva teda otázka: "Vidíš veci tak, ako ich vidím ja?"

Dr. Beau Lotto (University College London), divákom ukazuje svoj výskum o farbe. Dokument odhaľuje, že zápasník oblečený v červenom drese častejšie než modrý (ak ho posudzujú rozhodcovia - tí červenému pripisujú viac bodov).



Zistenia dokázali, že vnímaná minúta je o 11 sekúnd kratšia v modrej miestnosti, než v červenej. Modrá teda pravdepodobne "zrýchľuje čas". Farba teda dokázateľne ovpylvňuje, vaše vnímanie času. V červenej miestnosti sú ľudia veľmi obozretní a sústredení. Čas sa teda akoby spomaľuje a minúta v červenej miestnosti trvá o 11 sekúnd dlhšie než v modrej.

Dokument ďalej ukazuje, ženu - fotografku, ktorá je farboslepá. Vidí svet čierno-bielo. Farby však rozoznáva podľa odtieňov šedej.

Všimli ste si, že červenú a hnedú nájdete skoro v každej reštaurácii. Ľudia veria, že práve tieto dve farby vo vás dokážu vyvolať hlad. Kombinácia týchto farieb vyvoláva útulnú a relaxačnú atmosféru, v ktorej ľuďom viac chutí. Mark Hensman (Lighting Designer) sa však rozhodol, že stvorí úspešnú - netypicky - modrú reštauráciu. Jeho argumentom bolo, že modrou dosiahne to, že krásne veci budú vyzerať ešte krajšie.

Presvedčil teda majiteľa a spojazdnili reštauráciu, ktorá bola vysvietená na modro. Vznikol nečakaný efekt, ktorý ste pocítili najmä po 22:00 hodine, kedy býva väčšina ľudí unavenejšia a ich nálada klesá - tu to bolo naopak. Modrý priestor mal teda oveľa lepší vplyv na ľudí počas večera. Modrá nám teda pravdepodobne evokuje modrú oblohu = deň. (To nám dodáva novú energiu.)



Spočiatku sme mali vyvinutú iba citlivosť na modrú a žltú farbu (blue - yellow sensitivity). Pravdepodobne kvôli tomu, že spočiatku boli prvé organizmy iba v oceánoch. Neskôr sa k nej pridáva červená a zelená.

Prof. Jay Neitz (University of Washington, Seattle) skúma squirrel monkeys, ktoré majú pôvodne červeno - zelenú farbosleposť.

Farby teda nie sú rovnocenné. Rodíme sa so zakódovanou modrou a žltou, červená a zelená pre nás predstavujú niečo nové, niečo čo sa musíme naučiť. Červená a zelená boli u nás napojené na potešenie a bolesť.

Podľa doktora Beau Lotto, je farba najväčšou ilúziou, akou sa nás príroda snaží obalamútiť.
Pozerajte sa čo najdlhšie (30 - 60 sekúnd) na bielu bodku medzi zeleným a čeveným poľom (hore). Po uplynutí čsu, sa pozrite na dolný obrázok.


Obrázok by mal vyzerať nejak takto.

Farby teda podľa doktora Lotta neexistujú a sú iba výtvorom nášho mozgu. Spomeňte si na moment keď vychádzate z tmavej miestnosti na denné svetlo. Váš v jednom momente opraví vnímanie farieb.


Profesorka Anya Hurlbert (Newcastle University) hovorí v dokumente o konštantnosti farieb. Urobila teda experiment - do miestnosti položila ovocie a tabuľu s farebnými štvorcami. V miestnosti potom menila farbu osvetlenia - a od ľudí chcela, aby určili farbu banánu.



Dôvod prečo vidíme banán viac žltý než žltý štvorec (počas rôznych svetelných situácií v miestnosti), je poznatok o tom, ako banán vyzerá. Konštantnosť farieb teda dokazuje, že naše oko reálne farby nevidí, ale vytvára ich náš mozog, na základe poznatkov - ako by mali veci vyzerať. 

Vnímanie farieb ovplyvňuje dokonca aj reč, ktorou hovoríme. Farebné videnie, nie je vec s ktorou sa automaticky rodíme, vyvíja sa medzi 1 - 3 mesiacom nášho života. Tento fakt skúma aj doktorka Anna Franklin (University of Surrey). Zistila, že slová v značnej miere ovplyvňujú naše farebné vnímanie.

V anglicky hovoriacom svete majú 11 farebných kategórií. Anna Franklin sa snaží zistiť ako deti kategorizujú farby pred, a po osvojení prvých slov. O kategorizovanie farieb sa stará naša pravá polovica mozgu. Neskôr, keď sa naučíme hovoriť jazykom (o reč sa stará ľavá časť mozgu), preskočí táto schopnosť na ľavú polovicu mozgu.



Toto dokazuje, že spôsob akým spracúvame farby a učíme sa náš jazyk sú prepojené.

Dokument ďalej hovorí o severnej Namíbii, kde žije kmeň Himba. Tento kmeň je špeciálny práve vo vnímaní farieb. Aká je farba vody? Biela. Aká je farba oblohy? Čierna. Prečo máme 11 slov na popisovanie farieb? Kmeň Himba ich má skoro o polovicu menej. Napríklad:
Zoozu - tmavé farby - červená, modrá, zelená, fialová
Vapa - je hlavne biela farba a niektoré odtiene žltej
Borou - niektoré modré a zelené odtiene
Dumbu - iné zelené odtiene a takisto červené a hnedé

Kmeň Himba, teda popisuje farby iným spôsobom.


Dokument ukazuje, že nemajú vôbec problém nájsť iný štvorec na hornom obrázku, zato na dolnom obrázku je to pre nich mimoriadne obtiažne - pretože majú pre zobrazené farby v reči, ktorou hovoria len jedno slovo.

Prof. Jules Davidoff (Goldsmiths University of London) študuje podobným spôsobom deti. Tvrdí, že farba je vytvorená v našom mozgu, pomocou reči, ktorou hovoríme, spomienok, ktoré so sebou nosíme a takisto náladou, v ktorej sa práve nachádzame.

Dr. Beau Lotto (University College London) požiadal vo svojom experimente ľudí, aby umiestnili farebné štvorce do vzoru na tabuli. Je otázkou, či ich budú umiestňovať podľa nejakého vzorca.


Dr. Lotto tvrdí, že dokáže predpovedať spôsob, akým budeme tieto farby umiestňovať. Ľudia totižto tvoria vzorce, ktoré dobre poznáme z prírody. Máme teda vrodený zmysel toho, ako k sebe rôzne farby pasujú. 

To ako sa cítite môže značne ovplyvniť vaše farebné vnímanie. Takisto existujú medzipohlavné rozdiely vo vnímaní farieb. Ďalší experiment skúmal, akým spôsobom vnímajú farby mladí a starí ľudia v prepojení na emócie. 


V každodennom živote môžeme vnímať farby odlišne, z dňa na deň
.
Vidíme teda, to isté čo iní? Záleží na tom, na čo sa pozeráme. Ak sa pozeráme na niečo, čo okresala evolúcia, pravdepodobne vidíme to isté, ale ak sa pozeráme na niečo, čo bolo vytvarované našimi skúsenosťami - tak nie. V tomto druhom prípade vidíme veci veľmi odlišne. Rozdiely medzi našimi individuálnymi skúsenosťami - ako sa cítim práve teraz - môže ovplyvniť naše vnímanie farby. 

Farba očí osoby, do ktorej ste sa práve zamilovali. Farbu, ktorú si zvolíte, keď sa cítite smutný... 








Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Facebook - Pomoc s nastavením súkromia (Január 2011)

Všetky dôležité nastavenia súkromia na Facebooku si upravíte tu.  https://www.facebook.com/settings Našťastie sa Facebook zlepšil a ponúla prehľadnejší rozpis jednotlivých nastavení. Využívajte záložky na ľavej strane.  Všeobecné , Bezpečnosť , Súkrommie , Časová os a menovky , Blokovanie , Upozornenia , Mobil , Odberatelia , Aplikácie , Reklamy , Platby , Darčeky , Panel podpory * Ďalej pokračuje článok z roku 2011. * Na začiatku chcem upozorniť, že tento článok je z januára 2011 - takže niektoré nastavenia sa časom určite zmenia. Nie ste jediní, ktorým občas prekáža nastavovanie svojho účtu na Facebooku. Vie to byť dosť zdĺhavé a veľa ľudí sa v tom nevyzná. Niekedy ma to vie aj pekne vytočiť - ako ťažko sa k niektorým nastaveniam človek prekliká. Pre uľahčenie do budúcnosti som si spísal zoznam priamych liniek na niektoré položky - v nastavení súkromia, ktoré som dlho hladaľ - takto sa k ním dostatne na jedno kliknutie ;) Nastavenia súkromia http://www.faceboo

Návod: Plagát A4 A3 vo Photoshope

Ako na to? Plagát A3 / A4 v Adobe Photoshope. Návod pre totálnych amatérov / začiatočníkov. Zistíme si rozmer papiera A3. Do Google zadáme: "A3 paper size wiki" http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_size   Veľkosti sú udávané v milimetroch. A4 - 210 × 297 (šírka x výška) A3 - 297 × 420 (šírka x výška) A2 - 420 × 594 (šírka x výška) Zapneme si Photoshop. CTRL + N / Súbor - Nový   Určíme si Prednastavenie - Medzinárodný papier. Velkosť - A3. Program nám nastaví rozmery - Šírka: 297, Výška: 420 (mm)   Ak budeme plagát tlačiť v profesionálnej tlačiarni, kde budú orezávať biele okraje, je potrebné, aby sme k udanej veľkosti pridali ešte 3 mm spadavky po každej strane. Tieto 3 mm sa nakoniec procesu orežú, takže by sa v nich nemali nachádzať žiadne dôležité údaje, ideálne iba pozadie.  Veľkosť vytvoreného súboru teda môže aj s 3mm spadavkou byť 297 + 6 = 303, 420 + 6 = 426  A3 + 3mm spadavka = 303 x 426 mm  Nezabudnite nastaviť 300 DPI rozlíšenie. DPI =

Upozornenia na nový mail priamo na pracovnej ploche (Gmail, Chrome)

V práci sa mi stáva, že pozabudnem pravidelne kontrolovať e-mailovú schárnku a potom sa stáva, že v súrnych prípadoch, keď ide aj o sekundy som výkonnostne pozadu. Potrebujem upozornenia na nové e-maily priamo na pracovnej ploche alebo nejaké vyskakujúce okná. Pamätal som si, že niečo podobné ponúka Gmail - ak používate Google Chrome, ale v tom množstve nastavení sa človek ľahko stráca. Ak teda používate Gmail a Google Chrome riešenie je jednoduché. Informoval o tom aj článok na Živé.sk ( http://www.zive.sk/gmail-vie-upozornit-na-spravy-i-konverzacie-priamo-na-pracovnej-ploche/sc-4-a-292136/default.aspx ) Stačí ak prejdete na Nastavenia (vpravo hore) Nastavenia - Všeobecné - Upozornenia na pracovnej ploche A zvolíte možnosť: Upozornenia na novú poštu sú zapnuté Na nový e-mail by ste odteraz mali byť upozorňovaný aj oknom - ktoré bude vyzerať približne takto. Keywords: Gmail, Google Chrome, upozornenia, plocha, pracovná plocha, upozornenia priamo na pracovn