Preskočiť na hlavný obsah

Prvé clicky s Ubuntu 11.04

Dnes (príspevok píšem o 00:13 takže už je pravdepodobne zajtra, ale ...) je ten slávny deň kedy vychádza nové Ubuntu 11.04. Podľa OMG Ubuntu je táto "game changer". Prináša totiž pre všetkých - bez rozdielu pracovné prostredie Unity, ktoré predtým poznali iba ľudia pracujúci na verziách pre netbooky.

DSL.sk: Vydané Ubuntu 11.04 s Unity prostredím
Zive.sk: Distribúcia Ubuntu Linux 11.04 s Unity je dostupná k stiahnutiu
Root.cz: Jak si přizpůsobit Unity, aby se dalo používat

Na tento deň som sa už dlhšiu dobu tešil a sledoval som všetky novinky, ktoré balili do novej verzie s označením natty narwhal. Opíšem vám teda moje prvé kroky s týmto prelomovým systémom.
Mimochodom ja Canonicalu fandím, podľa mňa idú dobrým smerom, aj keď si viacero ľudí myslí, že sa príliš opičia po Apple.

No, pekne poporiadku. Odinštaloval som si z Microsoft Windows 7 pomocou Wubi verziu Ubuntu 10.10 (nemal som tam žiadne dôležité dokumenty, takže to bolo rýchle). Na stránke http://www.ubuntu.com/ som si vyhľadal vhodný torrent ISO súboru na stiahnute. (Priame stiahnutie, alternatívne stiahnutia). Stiahol som si verziu: ubuntu-11.04-desktop-i386.iso.torrent aj keď bežím na AMD x64 procesore. Mám skúsenosti, že je to predsa len vhodnejšia voľba. (Donedávna napríklad neexistoval Adobe Air pre x64 linux systémy). ISO súbor som si napálil a vhodil do mechaniky.

Ako som spomínal najviac času trávim na na Windows 7 (najmä kvôli programom od Adobe), takže Ubuntu 11.04 som sa rozhodol nainštalovať popri tomto systéme na disk D pomocou Wubi. Zvolil som možnosť 10GB inštalácie. (Odporúčam vám zvoliť si také heslo, v ktorom nebudete mať problémy s "y/z" výmenou a problémové môžu byť aj číslice. Myslite aj nato, že heslo budete v Ubuntu zadávať pri každej inštalácii nového softvéru alebo inom vyžadovanom potvrdení vašej osoby) Po chvíľke sa ponúkol reštart. Po reštarte som spustil cez dualboot obrazovku Ubuntu a to sa inštalovalo približne 10 - 15 minút. Nasledoval reštart.

Napokon sa Ubuntu 11.04 spustilo, ale prvé čo som uzrel bola chyba, ktorá tvrdila, že môj hardvér pravdepodobne nepodporuje prostredie Unity. Na nete som hneď vyhľadal možnosť inštalovať Unity 2D. Po chvíľke sa však ukázala možnosť nainštalovať Dodatočné drivery. (na internet som pripojený káblom, nič sa ma nepýtalo, hneď som bol online). Po inštalácii a reštarte sa spustilo prostredie Unity :)



Prostredie pôsobí veľmi príjemne a prehľadne. Neseká, všetko ide plynulo a svižne. Zatiaľ som nezhliadol žiadny bug v grafike, ako to bolo napríklad vo verzii 10.04, kedy mi v priečinkoch ukazovalo nejaké ružové bloky.

Ďalším krokom bola výmena Firefoxu 4 za Chrome - teda presnejšie za Chromium. Používam aj Firefox, ale v na Chrome som už zvyknutý z Windowsu, mám tam svoje synchronizované záložky a rozšírenia.
Ďalej chcem pokračovať podľa zoznamu, ktorý zverejnil portál OMG Ubuntu - 10 things to do after installing Ubuntu 11.04

Inštalujem Inkscape.


Inštalujem svoj obľúbený Nautilus Elementary, podľa návodu z WEB UPD8.


  • sudo add-apt-repository ppa:am-monkeyd/nautilus-elementary-ppa
  • sudo apt-get update
  • sudo apt-get dist-upgrade
  • nautilus -q


Takto priečinky vyzerali bez Nautilus Elementary. 



A takto to vyzerá s nainštalovaným Nautilus Elementary.


Je to síce len detail, ale zato pekný a užitočný ;) 
... a ešte sa mi chutí nainštalovať tému Equinox, ktorú som si obľúbil. Návod z Tech Drive-In. Zadajte do terminálu:
  • sudo add-apt-repository ppa:tiheum/equinox
  • sudo apt-get update
  • sudo apt-get install gtk2-engines-equinox equinox-theme
Zatiaľ toľko (29.04.2011 01:01)

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Facebook - Pomoc s nastavením súkromia (Január 2011)

Všetky dôležité nastavenia súkromia na Facebooku si upravíte tu.  https://www.facebook.com/settings Našťastie sa Facebook zlepšil a ponúla prehľadnejší rozpis jednotlivých nastavení. Využívajte záložky na ľavej strane.  Všeobecné , Bezpečnosť , Súkrommie , Časová os a menovky , Blokovanie , Upozornenia , Mobil , Odberatelia , Aplikácie , Reklamy , Platby , Darčeky , Panel podpory * Ďalej pokračuje článok z roku 2011. * Na začiatku chcem upozorniť, že tento článok je z januára 2011 - takže niektoré nastavenia sa časom určite zmenia. Nie ste jediní, ktorým občas prekáža nastavovanie svojho účtu na Facebooku. Vie to byť dosť zdĺhavé a veľa ľudí sa v tom nevyzná. Niekedy ma to vie aj pekne vytočiť - ako ťažko sa k niektorým nastaveniam človek prekliká. Pre uľahčenie do budúcnosti som si spísal zoznam priamych liniek na niektoré položky - v nastavení súkromia, ktoré som dlho hladaľ - takto sa k ním dostatne na jedno kliknutie ;) Nastavenia súkromia http://www.faceboo

Návod: Plagát A4 A3 vo Photoshope

Ako na to? Plagát A3 / A4 v Adobe Photoshope. Návod pre totálnych amatérov / začiatočníkov. Zistíme si rozmer papiera A3. Do Google zadáme: "A3 paper size wiki" http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_size   Veľkosti sú udávané v milimetroch. A4 - 210 × 297 (šírka x výška) A3 - 297 × 420 (šírka x výška) A2 - 420 × 594 (šírka x výška) Zapneme si Photoshop. CTRL + N / Súbor - Nový   Určíme si Prednastavenie - Medzinárodný papier. Velkosť - A3. Program nám nastaví rozmery - Šírka: 297, Výška: 420 (mm)   Ak budeme plagát tlačiť v profesionálnej tlačiarni, kde budú orezávať biele okraje, je potrebné, aby sme k udanej veľkosti pridali ešte 3 mm spadavky po každej strane. Tieto 3 mm sa nakoniec procesu orežú, takže by sa v nich nemali nachádzať žiadne dôležité údaje, ideálne iba pozadie.  Veľkosť vytvoreného súboru teda môže aj s 3mm spadavkou byť 297 + 6 = 303, 420 + 6 = 426  A3 + 3mm spadavka = 303 x 426 mm  Nezabudnite nastaviť 300 DPI rozlíšenie. DPI =

Upozornenia na nový mail priamo na pracovnej ploche (Gmail, Chrome)

V práci sa mi stáva, že pozabudnem pravidelne kontrolovať e-mailovú schárnku a potom sa stáva, že v súrnych prípadoch, keď ide aj o sekundy som výkonnostne pozadu. Potrebujem upozornenia na nové e-maily priamo na pracovnej ploche alebo nejaké vyskakujúce okná. Pamätal som si, že niečo podobné ponúka Gmail - ak používate Google Chrome, ale v tom množstve nastavení sa človek ľahko stráca. Ak teda používate Gmail a Google Chrome riešenie je jednoduché. Informoval o tom aj článok na Živé.sk ( http://www.zive.sk/gmail-vie-upozornit-na-spravy-i-konverzacie-priamo-na-pracovnej-ploche/sc-4-a-292136/default.aspx ) Stačí ak prejdete na Nastavenia (vpravo hore) Nastavenia - Všeobecné - Upozornenia na pracovnej ploche A zvolíte možnosť: Upozornenia na novú poštu sú zapnuté Na nový e-mail by ste odteraz mali byť upozorňovaný aj oknom - ktoré bude vyzerať približne takto. Keywords: Gmail, Google Chrome, upozornenia, plocha, pracovná plocha, upozornenia priamo na pracovn